Tuesday, 21 July 2020

PRINSIP PENGURUSAN PEMBELAJARAN

NOR SYAZWANI BINTI BAHARIN
D20191087857
  • PERBEZAAN INDIVIDU
Setiap murid mempunyai keupayaan, minat dan bakat yang berbeza. Perhatian perlu diberi di atas kewujudan unsur kepelbagaian tersebut.  Langkah yang boleh digunakan ialah memberi perhatian terhadap pelajar yang berbeza tersebut, mengulang-ulang isi, memberi latih tubi. Darjah kesukaran kurikulum perlu diambil kira bagi memastikan semua pelajar memberikan rangsangan atau aktif dalam kokurilum tersebut. Guru perlu peka kepada reaksi pelajar di dalam kelas seperti bising, resah, murung, tiada reaksi dan juga lesu kerana reaksi pelajar mencerminkan bagaimana pengajaran seorang guru. Guru juga perlu sentiasa muhasabah sepanjang proses mengajar dengan kercerdikan akal budinya. Ini kerana pemahaman dan penerimaan pelajar akan sesuatu pengajaran itu berbeza-beza.
  • PENGALAMAN SEDIA ADA
Guru boleh mengkaitkan PDP dengan pemngalaman sedia pelajar. Sebagai contoh guru menanya berkaitan topik yang hendak diajar dengan pengalaman pelajar. Guru menyoal Kembali pelajar tentang pelajaran yang diajar pada hari semalam atau rewind semula topik-topik dari tingkatan atau semester lain dan lepas atau guru mengadakan soal jawab tentang subtopic lalu. Guru juga boleh menceritakan pengalaman mereka dengan topik yang hendak diajar.

Kata kunci akan sebelum memulakan pengajaran penting agar pelajar tidak terkejut menerima sesuatu pelajaran secara cepat dan drastik. Seperti pada hari ini guru memberitahu bahawa guru akan mengadakan kuiz pada keesokan harinya tentang topik-topik yang sudah habis dipelajari untuk menguatkan lagi pemahaman pelajar dan melatih pelajar agar tidak lupa akan pengajaran yang lepas.Guru boleh mengkaitkan PDP dengan pemngalaman sedia pelajar. Sebagai contoh guru menanya berkaitan topik yang hendak diajar dengan pengalaman pelajar. Guru menyoal Kembali pelajar tentang pelajaran yang diajar pada hari semalam atau rewind semula topik-topik dari tingkatan atau semester lain dan lepas atau guru mengadakan soal jawab tentang subtopic lalu. Guru juga boleh menceritakan pengalaman mereka dengan topik yang hendak diajar.

Kata kunci akan sebelum memulakan pengajaran penting agar pelajar tidak terkejut menerima sesuatu pelajaran secara cepat dan drastik. Seperti pada hari ini guru memberitahu bahawa guru akan mengadakan kuiz pada keesokan harinya tentang topik-topik yang sudah habis dipelajari untuk menguatkan lagi pemahaman pelajar dan melatih pelajar agar tidak lupa akan pengajaran yang lepas.
  • MERANGSANG FIKIRAN PELAJAR
Penting untuk mengetahui tahap pemahaman dan pengetahuan pelajar tentang sesuatu topik yang diajar. Oleh itu, guru boleh meransang minda pelajar melalui soalan, cabar minda, meminta pandangan pelajar. Untuk mencabarkan lagi soalan, guru boleh membuat provokasi terhadap jawapan pelajar yang pertama agar mengetahui kekukuhan jawapan pelajar tersebut dan bagaimana mereka buktikan jawapan mereka adalah betul atau salah.

No comments:

Post a Comment